Εκπαίδευση & Πολιτιστική Κληρονομιά – Εκπαιδευτικοί φορείς, πρόσωπα και γεγονότα
Την Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2025 και ώρα 19:00 στο Αμφιθέατρο του Τ.Ε.Ε. – Παράρτημα Μαγνησίας παρουσιάζεται η συλλεκτική έκδοση – ημερολόγιο για το 2025 με θέμα την εκπαίδευση και την πολιτιστική κληρονομιά. Η παρουσίαση της έκδοσης θα πραγματοποιηθεί από την Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού κ. Ζέττα Μακρή και τον Καθηγητής Νεοελληνικής Ιστορίας, Ιστορίας της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης και Διδακτικής της Ιστορίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Αντώνη Σμυρναίο. Την εκδήλωση συντονίζει ο Δρ Αλέξανδρος Καπανιάρης, συγγραφέας και επιμελητής της έκδοσης, Οργανωτικός Γραμματέας του φορέα πολιτισμού «Μαγνήτων Κιβωτός» και Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων.
Η συλλεκτική έκδοση – ημερολόγιο 2025, παρουσιάζει φορείς, πρόσωπα και γεγονότα που αποτελούν σταθμούς της εκπαιδευτικής ιστορίας στη Μαγνησία, ενώ εστιάζει και σε προσωπικότητες και εκπαιδευτικούς που δραστηριοποιήθηκαν μετά το 1920 τόσο στην εκπαίδευση όσο και στον πολιτισμό.
Πρώτος σταθμός στο πρώτο μέρος της έκδοσης είναι η μυθολογία και ο Χείρωνας, ο σοφός Κένταυρος από το Πήλιο, ο οποίος υπήρξε σύμβολο της αληθινής παιδείας στην αρχαία Ελλάδα. Επόμενος σταθμός είναι η εποχή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού μέσα από τη δράση κορυφαίων σχολών, προσωπικοτήτων και διανοούμενων της εποχής. Ειδικότερα παρουσιάζονται πτυχές του Ελληνομουσείου Ζαγοράς (Σχολείο του Ρήγα) και της Σχολής των Μηλεών που είχαν διαδραματίσει καίριο ρόλο αυτή την περίοδο. Η έκδοση εστιάζει σ’ αυτή την περίοδο σε σημαντικές προσωπικότητες του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, όπως ο Ιωάννης Πρίγκος από τη Ζαγορά και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Καλλίνικος ο Γ’ οι οποίοι και συνέβαλαν στην ίδρυση του Ελληνομουσείου Ζαγοράς, το οποίο αποτέλεσε κέντρο εκπαίδευσης και διαφωτισμού. Παράλληλα, παρουσιάζονται πτυχές της Σχολής των Μηλεών, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Άνθιμος Γαζής, ο Γρηγόριος Κωνσταντάς και ο Δανιήλ Φιλιππίδη, οι οποίοι αποτέλεσαν σημείο σύγκλισης και διάδοσης των νέων ιδεών.
Ο τρίτος σταθμός του πρώτου μέρους της έκδοσής είναι ο Ρήγας Βελεστινλής, ένας από τους πιο σημαντικούς διανοούμενους της Ελληνικής Επανάστασης και ένας από τους πρώτους που αναγνώρισε την καίρια σημασία της εκπαίδευσης στην εθνική αφύπνιση και ελευθερία.
Ακολούθως, ο τέταρτος σταθμός της έκδοσής είναι ο Ζαγοριανός Θεόδωρος Αφεντούλης, ο οποίος υπήρξε πολυσχιδής προσωπικότητα στην ελληνική εκπαίδευση, ιδίως στο Πανεπιστήμιο Αθηνών όπου δίδαξε για πάνω από 40 χρόνια.
Στην ίδια ενότητα, η έκδοση πραγματεύεται την ανάπτυξη των παρθεναγωγείων στη Μαγνησία κατά τον 19ο αιώνα, τα οποία αποτέλεσαν σημαντικό βήμα για την πρόοδο της γυναικείας εκπαίδευσης στην περιοχή. Η ίδρυση και λειτουργία οκτώ παρθεναγωγείων, όπως στον Βόλο, την Τσαγκαράδα, την Πορταριά και την Αγιά, προσέφερε στις γυναίκες τη δυνατότητα να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες που τους επέτρεπαν να συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνία.
Στον πέμπτο σταθμό της έκδοσης γίνεται ειδική μνεία για τα Παρθεναγωγεία Ζαγοράς και Αγιάς και την Οικοκυρική Σχολή Ζαγοράς.
Ο έκτος σταθμός της έκδοσής μας είναι το Ανώτερο Δημοτικό Παρθεναγωγείο του Βόλου. Παρουσιάζονται σε αδρές γραμμές ο Δημήτριος Σαράτσης, καθώς και ο Αλέξανδρος Δελμούζος.
Ο έβδομος σταθμός της έκδοσής μας περιλαμβάνει την Εμπορική Σχολή και τις μετεξελίξεις της σε Οικονομικό Γυμνάσιο και στη συνέχεια σε Τεχνικό Λύκειο, την Αχιλλοπούλειο Εμπορική Σχολή, το Ιδιωτικό Εκπαιδευτήριο Νικολάου Νικολαΐδη, την Ελληνογαλλική Σχολή Βόλου-Νηπιαγωγείο-Δημοτικό Σχολείο «Άγιος Ιωσήφ» και το πέρασμα του Βάρναλη από το Σχολαρχείο της Αργαλαστής.
Ο τελευταίος σταθμός της περιήγησής αφορά την περίοδο του Μεσοπολέμου (1920-1940), κατά τη διάρκεια της οποίας η εκπαίδευση στον Βόλο γνώρισε ουσιαστικές εξελίξεις με τη δημιουργία νέων σχολείων και την εφαρμογή εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων, όπως η εξατάξια μορφή των δημοτικών και γυμνασίων το 1929
Το δεύτερο μέρος της συλλεκτικής έκδοσης αφορά πρόσωπα της εκπαίδευσης και του πολιτισμού της Μαγνησίας που δραστηριοποιήθηκαν έντονα από το 1950 και έπειτα. Ειδικότερα, το αφιέρωμα του δευτέρου μέρους παρουσιάζει τα βασικά σημεία της ζωής και της δράσης τριάντα έξι προσωπικοτήτων που υπήρξαν εκπαιδευτικοί και των τριών βαθμίδων, διαφόρων τύπων σχολείων, οι οποίοι, όμως, ταυτόχρονα είχαν στενή σύνδεση με τον πολιτισμό, τα γράμματα και τις τέχνες. Τα πρόσωπα των οποίων μπορείτε να γνωρίσετε βασικούς σταθμούς της ζωής και του έργου τους στον χώρο του πολιτισμού και της εκπαίδευσης είναι οι: Άννα – Αννέτα Τσολάκη, Βαγγέλης Σκουβαράς, Ντόρα Χρυσοχοΐδη-Λιβανού, Ρένα Αμανατίδου-Φιλαρέτου, Αθανάσιος Γκαβαρδίνας, Μανώλης Χατζημάρκος, Γιώργος Θωμάς, Κώστας Λιάπης, Βίκτωρ Κοντονάτσιος, Δημήτρης Κωσταντάρας-Σταθαράς, Νίκος Διαμαντάκος, Χρυσούλα Κοντογεωργάκη-Τσαμανή, Γιάννης Πατρίκος, Βασίλης Αναγνωστόπουλος, Ελένη Σεφεριάδου-Πρίντζου, Δημήτρης Παντελοδήμος, Ιωάννης Πραντζίδης, Μιχάλης Μελέτης, Άννα Αϊβαζόγλου, Αλέξανδρος Δημητρόπουλος, Χαράλαμπος Χαρίτος, Χαράλαμπος Μούτσελος, Κώστας Γκουντάρας, Αικατερίνη Πολυμέρου-Καμηλάκη, Γιώργος Κοντομήτρος, Ουρανία Σταματιάδου-Κουτσογιάννη, Βασιλεία Γιασιράνη-Κυρίτση, Αντώνης Σμυρναίος.