
Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία το Συνέδριο με θέμα «Ο Αμίλκας Αλιβιζάτος και η νεοελληνική θεολογία: Πανεπιστημιακή διδασκαλία, εκκλησιαστική διακονία και οικουμενικός διάλογος» που διοργάνωσε η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου. Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε το διήμερο 6 και 7 Μαΐου 2022 στο Συνεδριακό
Κέντρο της Μητρόπολης Δημητριάδος, στα Μελισσάτικα του Βόλου και ολοκληρώθηκε με την αρχιερατική θεία λειτουργία της Κυριακής 8 Μαΐου στον άγιο Κωνσταντίνο του Βόλου. Το Συνέδριο –το οποίο προγραμματίζονταν για τον Μάρτιο του 2020 αλλά αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας– διοργανώνεται από την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου ήταν το τέταρτο της σειράς με γενικό τίτλο «Θεολογικές Προσωπογραφίες».

Το Συνέδριο, μετα την παρουσίαση της θεματικής του από τον διευθυντή της Ακαδημίας Παντελή Καλαϊτζίδη και τον χαιρετισμό του Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ιγνάτιο (Γεωργακόπουλο), ξεκίνησε με την ομιλία του Ιωάννη Μ. Κονιδάρη (Ομότιμου Καθηγητή Νομικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α. και τ. Γενικού Γραμματέα Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων) με θέμα Αμίλκας Αλιβιζάτος: Ένας ρηξικέλευθος νομο-κανονολόγος, ο οποίος αναφέρθηκε κυρίως στις νομικού χαρακτήρα πρωτοβουλίες του Αλιβιζάτου, κυρίως με την ίδρυση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος το 1923 αλλά και με την πρόταση του για συμμετοχή αιρετών λαϊκών στην εκκλησιαστική διοίκηση, η οποία δεν υλοποιήθηκε από τη δικτατορία Μεταξά.
Στη συνέχεια, ο Μητροπολίτης Περιστερίου κ. Γρηγόριος (Παπαθωμάς), Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α. και Ινστιτούτου Αγίου Σεργίου και Μέλος του Δ.Σ. της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου, με θέμα Κριτική αποτίμηση του κανονικού έργου του Αμίλκα Αλιβιζάτου, αναφέρθηκε στις προσπάθειες επικαιροποίησης από τον Αλιβιζάτο της εκκλησιαστικής Κανονικής βιβλιογραφίας και τα προβλήματα τους, θέτωντας το ερώτημα για το ρόλο του ως κανονολόγου ή εκκλησιαστικολόγου, ενώ η Ελεονώρα Γιατσίδου (Δρ. Θεολογίας, Διδάσκουσα Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.) με θέμα Η εφαρμογή της οικονομίας (υπό την έννοια της συγκατάβασης και επιείκειας) στην εκκλησιαστική πράξη κατά τον καθηγητή Αμίλκα Αλιβιζάτο αναφέρθηκε στην αντίστοιχη προσπάθεια συστηματοποίησης της έννοιας της εκκλησιαστικής οικονομίας, παρά την διαπίστωση του ιδίου ότι εν τέλει τα πάντα «οικονομούνται κατ’ οικονομίαν», καθιστώντας αδύνατη τη προσέγγιση της ιδέας της οικονομίας με νομοκανονικό τρόπο.





Ο Στυλιανός Χ. Τσομπανίδης (Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.), στην εισήγηση του με θέμα Ο Αμίλκας Αλιβιζάτος ως πρωτεργάτης της Οικουμενικής Κίνησης: Αποτίμηση του έργου του, 100 χρόνια από τότε που εξέθεσε το πρόγραμμα της Ορθοδοξίας για την «Κοινωνία των Εκκλησιών» σκιαγράφησε και επιχείρησε να αποτιμήσει όλη την οικουμενική πορεία του, όπου κατάφερε να συνδυάσει την πιστή αφοσίωση στη διδασκαλία της αδιαίρετης Εκκλησίας με την ευρύτητα του πνεύματος ως προς το θέμα των σχέσεων της Ορθόδοξης Εκκλησίας με τις άλλες Εκκλησίες και Ομολογίες, να εκτιμήσει θετικά τις άλλες Εκκλησίες, να ενθαρρύνει τον διάλογο και τη συνεργασία μεταξύ τους και να προωθήσει την αλληλεγγύη και την αλληλοβοήθεια. Παρόμοια θέματα αλλά από διαφορετική σκοπιά έθεσε η Πανδώρα Δημανοπούλου (Δρ. της École des Hautes Études en Sciences Sociales), στην εισήγηση της Θρησκεία και διπλωματία της πολιτικές του Μεσοπολέμου: Η συμβολή του Αμίλκα Αλιβιζάτου στην προσέγγιση της Αγγλικανικής με την Ορθοδοξης Εκκλησία κατά τα πρώτα βήματα της Οικουμενικής Κίνησης, που ανέλυσε το νόημα του λόγου και της δράσης

Στην καταληκτήρια συνεδρίαση, ο Τάσος Αναστασιάδης (Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο ΜcGill του Καναδά) με την εισήγηση του Ο Αμίλκας Αλιβιζάτος και η ήττα της φιλελεύθερης ορθόδοξης θεολογίας 1918-1938, χαρτογράφησε το εκκλησιαστικό τοπίο στην Ελλάδα εκείνης της εποχής και συζήτησε το φαινόμενο της Ομολογοποίησης και της «συντηρητικής ανανέωσης» της Εκκλησίας, ενός παράδοξου σχήματος με απρόβλεπτες αντιμεταθέσεις ανάμεσα στη συντηρητική και τη φιλελεύθερη πλευρά. Ο Παντελής Καλαϊτζίδης (Διευθυντής της Ακαδημίας Θεολογικών


Σε όλες σχεδόν τις εισηγήσεις ήταν φανερή η φιλελεύθερα πολιτική διάσταση της σκέψης του Αλιβιζάτου και οι δυσκολίες που αντιμετώπισε στη συνύπαρξη του με ένα συντηρητικό κατεστημένο, όπως και η προτεραιότητα που έθετε στην αγάπη και τον σεβασμό πάνω από τις δογματικές και τις όποιες άλλες διαφορές. Πλούσιες ήταν οι εισηγήσεις και σε βιογραφικές

Το επόμενο Συνέδριο της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών θα πραγματοποιηθεί το τετραήμερο 26-29 Μαΐου 2022 και θα είναι αφιερωμένο στον άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο.