27 Δεκεμβρίου, 2024

Ενημερωτική συνάντηση εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης στο Μουσείο Βυζαντινής Τέχνης και Πολιτισμού Μακρινίτσας

 

Με εξαιρετική επιτυχία και τη συμμετοχή πενήντα και πλέον εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, πραγματοποιήθηκε (5/10) ενημερωτική συνάντηση στο Μουσείο Βυζαντινής Τέχνης και Πολιτισμού στη Μακρινίτσα, στην οποία παρουσιάστηκαν τα εκπαιδευτικά προγράμματα και οι δράσεις του Μουσείου για το σχολικό έτος 2019-2020, με αφορμή και τη συμπλήρωση ενός έτους λειτουργίας του. Την πρωτοβουλία της συνάντησης είχε ο π. Δαμασκηνός Κιαμέτης, Πρωτοσύγκελλος της Ι. Μητροπόλεως Δημητριάδος και Διευθυντής του Μουσείου, ο οποίος απηύθυνε σχετική Πρόσκληση στους δασκάλους και καθηγητές των σχολείων της Μαγνησίας, μέσω των αρμοδίων Διευθύνσεων. Οι Υπεύθυνοι των Γραφείων Σχολικών Δραστηριοτήτων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, κ.κ. Αντώνης Αντωνίου και Σοφία Κανταράκη αντίστοιχα, με προθυμία και πραγματικό ενδιαφέρον ενημέρωσαν τους εκπαιδευτικούς και συμμετείχαν ενεργά στη συνάντηση.

Σε ιδιαίτερα θερμό κλίμα υποδέχθηκαν τους εκπαιδευτικούς στη Μακρινίτσα ο Διευθυντής π. Δαμασκηνός και η κ. Μαρία Νάνου, ιστορικός βυζαντινής τέχνης και επιστημονική συνεργάτης του Μουσείου. Ο π. Δαμασκηνός συνόδευσε τους εκπαιδευτικούς στο Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, όπου τους ενημέρωσε για την ιστορική του πορεία από τα βυζαντινά χρόνια μέχρι σήμερα. Αίσθηση προκάλεσε η επίσκεψη στο παρακείμενο διώροφο κτίσμα των παρεκκλησίων του Αγίου Νικολάου και των Αγίων Πάντων, μοναδικό τόσο για την αρχιτεκτονική του μορφή όσο και για τον εντυπωσιακό τοιχογραφικό διάκοσμο των δύο ναών, που χρονολογείται στα μέσα του 18ου αι.

Κατά την επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο, η κ. Νάνου ενημέρωσε τους εκπαιδευτικούς για το μουσειολογικό σκεπτικό της έκθεσης, την ποικιλία των κειμηλίων και το χρονολογικό εύρος που καλύπτουν, για τις δυνατότητες εκπαιδευτικής περιήγησης στο χώρο και προσέγγισης επιλεγμένων εκθεμάτων. Ιδιαίτερη μνεία έγινε σε εκθέματα που έδωσαν το έναυσμα για τη σχεδίαση των τεσσάρων εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου, τα οποία απευθύνονται σε μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και παρουσιάστηκαν διεξοδικά στους συμμετέχοντες: Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μια Εικόνα, χίλιες λέξεις» αφορά στη γνωριμία των μαθητών με την τέχνη, την τεχνική και τα νοήματα της βυζαντινής εικόνας. Τη νοερή επίσκεψη στο εργαστήρι του βυζαντινού ζωγράφου ζωντανεύει βιντεοπροβολή και μουσειοσκευή με τα υλικά και τις φάσεις κατασκευής της βυζαντινής εικόνας. Στο πρόγραμμα «Ένα δένδρο αφηγείται …», οι μαθητές, μέσα από το αφήγημα του δέντρου που έγινε τέμπλο ξυλόγλυπτο στα χέρια του ταγιαδόρου, ανακαλύπτουν την ξυλογλυπτική τέχνη του παρελθόντος. Βιντεοπροβολή, μουσειοσκευή με τα εργαλεία του ξυλογλύπτη και πλούσιο εποπτικό υλικό βοηθούν τους μαθητές να γνωρίσουν την τοπική καλλιτεχνική παράδοση. Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Από τη Μακρινίτσα … στους Αγίους Τόπους», τρία μεγάλων διαστάσεων Προσκυνητάρια των Αγίων Τόπων, ενθύμια προσκυνητών από τη Μακρινίτσα στα Ιεροσόλυμα κατά το 18ο και 19ο αι., ταξιδεύουν τους νεαρούς επισκέπτες στο προσφιλές όσο και παράτολμο ταξίδι των προσκυνητών από τον τόπο τους στα Ιεροσόλυμα. Το πρόγραμμα «Αμπέλι μου πλατύφυλλο» εστιάζει στο μοτίβο της αμπέλου και τους συμβολισμούς του από την αρχαιότητα στο Βυζάντιο και από την Τουρκοκρατία στη νεοελληνική παράδοση και τέχνη. Παρατηρήσεις στην εικόνα του Χριστού ως «Αμπέλου» βοηθούν τους μαθητές να αντιληφθούν κρυμμένα νοήματα και αξίες ζωής διαχρονικές. Τα προγράμματα ολοκληρώνονται με ομαδικές και ατομικές δραστηριότητες, συμπλήρωση φυλλαδίων, χειροτεχνίες και παιχνίδια ρόλων που στόχο έχουν να καλλιεργήσουν την αυτενέργεια και την καλλιτεχνική δημιουργική έκφραση των παιδιών. Έτσι, οι νεαροί επισκέπτες του Μουσείου ανακαλύπτουν με πρωτότυπους και παιγνιώδεις τρόπους τις ποικίλες μορφές τέχνης και ζωής των βυζαντινών και μεταβυζαντινών χρόνων και συνάμα έρχονται σε επαφή με πτυχές της τοπικής ιστορίας.

Επίσης, παρουσιάστηκε η νέα εκπαιδευτική δράση «Μια εικόνα αφηγείται», κατά την οποία οι μαθητές «διαβάζουν» την ιστορία των εικόνων της Γέννησης και της Ανάστασης του Χριστού μέσα από αντίστοιχες εικόνες του Μουσείου και δημιουργούν τη δική τους χριστουγεννιάτικη ή πασχαλινή ευχετήρια κάρτα, παραμονές των δύο μεγάλων χριστιανικών εορτών.

Ο διάλογος, η ανταλλαγή απόψεων και προτάσεων από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, το οικείο κλίμα τόσο κατά τη διάρκεια της επίσκεψης και της παρουσίασης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου όσο και στο γεύμα που ακολούθησε στην γραφική πλατεία της Μακρινίτσας, ξεπέρασαν κατά πολύ την απλή ενημέρωση που ήταν ο αρχικός στόχος της συνάντησης. Η επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο Μακρινίτσας εξελίχθηκε τελικά σε «ανοικτή πρόσκληση» συνεργασίας προς την κοινότητα των εκπαιδευτικών Α/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, για την ουσιαστική διασύνδεση Μουσείου και Σχολείου στο πλαίσιο είτε των προγραμμάτων τοπικής ιστορίας και πολιτισμού είτε των εκπαιδευτικών επισκέψεων των σχολείων καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Related posts