26 Δεκεμβρίου, 2024

3ο Διεθνὲς Μουσικολογικὸ καὶ Ἱεροψαλτικὸ Συνέδριο τοῦ Τομέα Ψαλτικῆς Τέχνης καὶ Μουσικολογίας τῆς Ἀκαδημίας Θεολογικῶν Σπουδῶν Βόλου

«…ἐν ἐπιγνώσει ὑμνοῦντας Σε…»

Προϋποθέσεις καὶ Δεξιότητες γιὰ τὴν Ἱερὰ Ψαλμωδία στὴν Ὀρθόδοξη Λατρεία

Βόλος, Τετάρτη 30 Μαΐου (ἀπόγευμα) – Σάββατο 02 Ἰουνίου (μεσημέρι) 2018

Συνεδριακὸ Κέντρο Θεσσαλίας , Μελισσάτικα Βόλου

 

Τομέας Ψαλτικῆς Τέχνης καὶ Μουσικολογίας τῆς Ἀκαδημίας Θεολογικῶν Σπουδῶν Βόλου μὲ χαρὰ ἀνακοινώνει τὴν διοργάνωση στὸ Βόλο τοῦ 3ου Διεθνοῦς Μουσικολογικοῦ καὶ Ἱεροψαλτικοῦ Συνεδρίου μὲ τίτλο, «“…ἐν ἐπιγνώσει ὑμνοῦντας Σε…” – Προϋποθέσεις καὶ Δεξιότητες γιὰ τὴν Ἱερὰ Ψαλμωδία στὴν Ὀρθόδοξη Λατρεία».

Ἡ θεματικὴ τοῦ Συνεδρίου ἐπελέγη μὲ βάση τὴν ἀρχὴ τοῦ Τομέα νὰ πραγματοποιεῖ διεπιστημονικὲς συναντήσεις, ἀνοικτὲς σὲ ὅλες τὶς ἐπιστημονικὲς καὶ καλλιτεχνικὲς προσεγγίσεις γιὰ τὴν μελέτη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης, προκειμένου νὰ προκύπτουν γόνιμοι προβληματισμοί, πρωτότυπες ἰδέες καὶ καρποφόρες συνεργασίες μεταξὺ ἐπιστημόνων καὶ ἐρευνητῶν τοῦ αὐτοῦ ἢ διαφορετικοῦ γνωστικοῦ ἀντικειμένου, κλάδου ἢ πεδίου, τῆς αὐτῆς ἐπιστήμης ἢ καὶ διαφορετικῶν ἐπιστημῶν, οἱ ὁποῖες, πάντως, ἐνδιαφέρονται νὰ συμπεριλάβουν τὴν Βυζαντινή, Μεταβυζαντινή, νεώτερη καὶ σύγχρονη Ψαλτικὴ τέχνη στὰ ἐρευνητικά τους ἐνδιαφέροντα.

Μὲ βάση τὰ παραπάνω, ὁ θεματικὸς ὅρος «προϋποθέσεις» μπορεῖ καὶ πρέπει νὰ ἐκληφθεῖ μὲ εὑρύτερο τρόπο, ἀναδεικνύοντας τὴν διεπιστημονικότητα τοῦ Συνεδρίου. Ἔτσι, οἱ «προϋποθέσεις» τῆς Ψαλμωδίας μπορεῖ νὰ ἔχουν προσανατολισμοὺς θεολογικούς (π.χ. ἠθικοδογματικούς), λειτουργικούς (π.χ., τυπικοτελετουργικούς κ.λπ), φιλολογικούς (π.χ., γνώση τῆς γλώσσας καὶ τῆς ὑμνογραφίας τῆς λατρείας), φωνητικούς, θεωρητικούς (γνώση τῆς θεωρίας, τῆς παρασημαντικῆς, τοῦ ρυθμοῦ κ.τ.ὅ.), αἰσθητικοὺς καὶ γενικότερα καλλιτεχνικούς, τὰ δὲ τελευταῖα χρόνια, σὲ κάποιο βαθμὸ καὶ μουσικολογικούς.

Πέρα, ὅμως, ἀπὸ τὶς προϋποθέσεις γιὰ τὴν καλὴ γνώση καὶ ἀπόδοση τῆς Ψαλμωδίας, πάντοτε θὰ πρέπει νὰ ἀναζητοῦνται καὶ νὰ ἐξετάζονται οἱ τυχὸν εὐρύτερες γνώσεις καὶ δεξιότητες, οἱ ὁποῖες θὰ μποροῦσαν νὰ συμβάλουν στὴν ἀρτιότερη κατάρτιση τῶν φορέων καὶ ἐκφραστῶν τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης, ἄρα καὶ στὴν οὐσιαστικότερη διάδραση τῆς Ψαλμωδίας κατὰ τὴν ὥρα τῆς Θείας Λατρείας. Ἔτσι, εὐρύτερες μουσικὲς γνώσεις (π.χ., λαϊκῆς – παραδοσιακῆς, κοσμικῆς βυζαντινῆς καὶ μεταβυζαντινῆς, εὐρωπαϊκῆς, ἀραβοπερσικῆς ἢ ἀνατολικῆς μουσικῆς) καὶ δεξιοτεχνίες μουσικῶν ὀργάνων, μουσικολογικὲς γνώσεις (π.χ. κωδικολογία, μουσικὴ παλαιογραφία, ἱστορία τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς κ.ἄ.), παιδαγωγικὴ κατάρτηση, ψυχολογικές, κοινωνιολογικές, ἀνθρωπολογικές, ἱστορικολαογραφικὲς σπουδές, θετικὲς ἐπιστῆμες (π.χ., φυσικομαθηματικές, φωνιατρικές, μουσικοθεραπευτικές κ.τ.ὅ.), ἀλλὰ καὶ ἡ ἐνασχόληση μὲ τὶς σύγχρονες τεχνολογικὲς ἐπιστῆμες (π.χ. ηχοληπτικές, ἠλεκτρονικο-υπολογιστικές, κ.τ.ὅ.), καθὼς καὶ λοιπὲς ἐπιστημονικὲς ἢ καλλιτεχνικὲς γνώσεις καὶ δεξιότητες, οἱ ὁποῖες μποροῦν καὶ καλοῦνται νὰ βροῦν κοινὰ πεδία ἔρευνας, μελέτης καὶ διαδραστικῆς συνεργασίας μὲ τὴν Ψαλτικὴ Τέχνη, ὅλα αὐτὰ θὰ πρέπει, ὁπωσδήποτε, νὰ ἀποτελοῦν ἐργαλεῖα τῆς σύγχρονης βυζαντινομουσικολογικῆς ἔρευνας, ἀλλὰ καὶ τὰ ἴδια νὰ ἀναζητοῦν στὴν Ψαλτικὴ Τέχνη ἐργαλεῖα γιὰ τὴν διεύρυνση καὶ ὑποβοήθηση τῶν δικῶν τους ἐρευνητικῶν ἢ πειραματικῶν δράσεων.

 

Τὸ Συνέδριο θὰ πραγματοποιηθεῖ στο Συνεδριακὸ Κέντρο Θεσσαλίας, στα Μελισσάτικα Βόλου, τὸ τετραήμερο ἀπὸ 30 Μαΐου (ἐπίσημη ἔναρξη τὸ ἀπόγευμα) ἕως 02 Ἰουνίου (ἐπίσημη λήξη τὸ μεσημέρι) 2018 (οἱ ὧρες θὰ ἀνακοινωθοῦν μετὰ τὴν τελικὴ ἐπιλογὴ τῶν εἰσηγήσεων).

ἐπίσημη ἔναρξη τοῦ Συνεδρίου θὰ εἶναι ἀφιερωμένη στὸ μουσικὸ καὶ συγγραφικὸ ἔργο τοῦ Ἄρχοντος Μουσικοδιδασκάλου τῆς Μ.Χ.Ἐ., Πρωτοψάλτου καὶ Χοράρχου, Κυριαζῆ (Ζάχου) Νικολέρη, ἀπὸ τὸν Βόλο.

 

Τὴν Ἐπιστημονικὴ Ἐπιτροπὴ τοῦ Συνεδρίου φέτος ἔχουμε τὴν τιμὴ νὰ ἀποτελοῦν οἱ κ.κ. Καθηγητές:

  • Ἀποστολόπουλος Θωμᾶς (Ἐ.Κ.Π.Ἀ.), Πρόεδρος.
  • Γιαννόπουλος Ἐμμανουήλ (Ἀ.Π.Θ.),
  • Στρουμπάκης Μιχαήλ (Π.Ἀ.Ἐ.Ἀ.Κ.) καὶ
  • ὁ Δ/ντὴς τοῦ Τομέας ΨΤΜ τῆς Ἀ.Θ.Σ.Β., Καραγκούνης Κωνσταντῖνος (Ἀ.Ἐ.Ἀ.Ἀ.).

 

Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Τομέα Ψαλτικής Τέχνης και Μουσικολογίας της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου.

Related posts