1η Ερώτηση
Ύστερα από το συνέδριο της περασμένης βδομάδας ανακινείται μ’ έναν τρόπο το παλαιό ζήτημα του διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησίας. Σήμερα σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε και τί μέλει γενέσθαι ;
Σεβ. Δημητριάδος
Είναι δυστύχημα το γεγονός ότι αυτό το μεγάλο ζήτημα έρχεται και επανέρχεται στο προσκήνιο, από συγκεκριμένα πολιτικά και δημοσιογραφικά κέντρα, κάθε φορά που η κοινωνία μας ταλανίζεται και βιώνει ποικίλες δοκιμασίες. Προβάλλεται με τέτοιο τρόπο, ώστε να νομίσει κανείς, ότι με τον ενδεχόμενο χωρισμό, τα προβλήματα του τόπου θα λυθούν, ως διά μαγείας και ο λαός μας θα περάσει, ξαφνικά, σε φάση ανάπτυξης και ευημερίας.
Πιστεύω ακράδαντα ότι τέτοια ζητήματα δεν πρέπει να τίθενται και να συζητούνται εν θερμώ, ούτε να χρησιμοποιούνται για να ποδηγετείται ο λαός με βάση πολιτικούς και άλλους καιροσκοπισμούς. Το ζήτημα απαιτεί νηφαλιότητα, σοβαρή γνώση των ιστορικών δεδομένων και αλληλοσεβασμό.
Επιγραμματικά, όμως, θα πω ότι Κράτος και Εκκλησία στην Ελλάδα πορεύονται αυτοτελώς, με πνεύμα συναλληλίας και συνεργασίας. Αυτό πρέπει όλοι να επιδιώκουμε και να το επικροτούμε. Επιμέρους θέματα μπορούν να συζητηθούν, στο πνεύμα που περιέγραψα παραπάνω.
2η Ερώτηση
Ποιο είναι το ισχύον πλαίσιο στην Ορθόδοξη Εκκλησία σχετικά με το ζήτημα της φορολογίας των κληρικών; Τί ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση ;
Σεβ. Δημητριάδος
Δεν υπάρχει η παραμικρή ειδική μεταχείριση των Κληρικών μας στην Ελλάδα, σε σχέση με τους άλλους εργαζομένους στον Δημόσιο τομέα. Οι Ιερείς μας φορολογούνται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, υφίστανται τις ίδιες ακριβώς μισθολογικές μεταβολές, ενώ την περίοδο της κρίσης, έχουν υποστεί τις ίδιες μειώσεις στις αποδοχές τους, παρά το γεγονός ότι είναι από τους χαμηλότερα αμειβόμενους.
3η Ερώτηση
Οι θρησκευτικοί λειτουργοί στην Ελλάδα υπάγονται στον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα;
Σεβ. Δημητριάδος
Τα όσα αφορούν τον Ιερό Κλήρο στην Ελλάδα προβλέπονται από τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος (ν. 570/1977), καθώς και από τους Ιερούς Κανόνες και τους σχετικούς Κανονισμούς της Ιεράς Συνόδου. Ως προς ζητήματα, όπως η μισθοδοσία και οι διορισμοί των Κληρικών, αυτά ρυθμίζονται από το Κράτος, σύμφωνα με τα ισχύοντα στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα. Ασφαλώς τα ζητήματα αυτά πρέπει περαιτέρω να αποσαφηνιστούν.
4η Ερώτηση
Η Ορθοδοξία ως επικρατούσα θρησκεία κατά το Σύνταγμα, βοηθά ή εμποδίζει, κατά άλλους, την ανεξιθρησκεία ;
Σεβ. Δημητριάδος
Η Ορθόδοξη Εκκλησία, από τη φύση της, είναι η Εκκλησία της ανοχής, του σεβασμού στο διαφορετικό και στο δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να εκφράζεται θρησκευτικά, ελεύθερα, με τον τρόπο που εκείνος επιθυμεί. Έχουμε απόλυτη συνείδηση ότι η Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη είναι η μόνη αληθινή οδός της ενώσεως του ανθρώπου με τον Θεό, αλλά δεν επιβάλλουμε σε κανένα αυτή την πίστη, ούτε λειτουργούμε εκβιαστικά απέναντι στον οποιονδήποτε πρεσβεύει αλλότρια.
Έχουμε αποδείξει, επιπλέον, ότι η στάση αυτή δεν είναι θεωρητική, αλλά πραγματική. Σας θυμίζω δύο πρωτοβουλίες, προς την κατεύθυνση αυτή, που είχε λάβει η Ιερά Σύνοδος, επί Αρχιεπισκοπίας Χριστοδούλου, τις οποίες θεωρώ πρωτοπόρες: την αποδοχή του αιτήματος των Μουσουλμάνων για την δημιουργία τεμένους στην Αττική, παρά τις διαφωνίες στα επιμέρους και την παραχώρηση Εκκλ/κής εκτάσεως στο Σχιστό για την δημιουργία Μουσουλμανικού κοιμητηρίου.
5η Ερώτηση
Είναι η Ορθόδοξη πίστη επιλογή; ποια η διαφορά με το ρασιοναλιστικό-ηθικίστικο σκεπτικό στη Δύση; (ιδιαίτερα των προτεσταντών που κερδίζουν έδαφος και σε πολιτικό επίπεδο)
Σεβ. Δημητριάδος
Η Ορθόδοξη πίστη είναι επιλογή ζωής και σωτηρίας. Είναι η πρόταση της Εκκλησίας για την λύτρωση του ανθρώπου από τα αδιέξοδά του, από την αιχμαλωσία των παθών του. Είναι ο χώρος της αναγέννησης του προσώπου και της ανάπτυξης της εσωτερικής του διάστασης, της ψυχής, που ο κόσμος λησμονεί και παραθεωρεί. Είναι η αγαπητική αυτοπροσφορά του ίδιου του Σαρκωμένου Θεού.
Για εμάς που γεννηθήκαμε και ζούμε μέσα της, τα δεδομένα αυτά συχνά περιφρονούνται, ίσως, επειδή είναι δεδομένα και δεν κοπιάσαμε να τα αποκτήσουμε. Σας πληροφορώ, όμως, ότι στη Δύση σήμερα ένα πλήθος σκεπτόμενων και ανήσυχων, πνευματικά, ανθρώπων, που ανατράφηκαν στα περιβάλλοντα του Δυτικού ρασιοναλισμού, αναζητούν τις πηγές της Χριστιανικής πίστης και ανακαλύπτουν ότι η Ορθοδοξία είναι η αυθεντική έκφρασή της.