Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλίας
21/8/2012
Σεβασμιώτατοι, Θεοφιλέστατοι, Πανοσιολογιώτατε,
Εκπρόσωποι των Αγιωτάτων Ορθοδόξων Εκκλησιών Μόσχας, Σερβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας και Κύπρου,
Αξιότιμε κ. Δήμαρχε,
Αξιότιμοι εκπρόσωποι των τουριστικών φορέων της Μαγνησίας,
Εκλεκτοί φιλοξενούμενοι,
Με ιδιαίτερη χαρά και τιμή σάς καλωσορίζουμε στον φιλόξενο αυτό τόπο της συνάντησης, της επικοινωνίας, της αλληλογνωριμίας και του διαλόγου, στην καρδιά της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού. Τα αισθήματά μας εδράζονται στο γεγονός της συνάντησης και εν Κυρίω αναστροφής με εκλεκτούς εκπροσώπους ομοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, Κληρικούς και λαϊκούς, με σκοπό την ανταλλαγή εμπειριών και τεχνογνωσίας πάνω στη σπουδαία αυτή δράση, που ονομάζεται «θρησκευτικός τουρισμός», αλλά και στη δυνατότητα γνωριμίας με την θρησκευτική παράδοση του τόπου μας, την Μοναστική του ιστορία, την πνευματική του ακτινοβολία, την λατρευτική του ζωή, το πολιτιστικό του υπόβαθρο, όσο και τις πλούσιες φυσικές ομορφιές, με τις οποίες τον προίκισε ο Θεός.
Ο θρησκευτικός τουρισμός – που έλαβε θεσμική και επίσημη μορφή στην Εκκλησία της Ελλάδος, με απόφαση της Ιεράς Συνόδου το 2001 – ξεφεύγει από το στενό πλαίσιο του τουριστικού μοντέλου που όλοι γνωρίζουμε. Δε στοχεύει απλά στην απαραίτητη αναψυχή και ξεκούραση που αναζητεί εναγωνίως, πολλές φορές, ο άνθρωπος της εποχής μας, αλλά επιδιώκει να ερεθίσει τα πνευματικά και θρησκευτικά του αισθητήρια, καλώντας τον σε κάτι ιδιαίτερο και ξεχωριστό. Αξιοποιείται έτσι και ευλογείται ένας πανανθρώπινος πόθος ψυχής και μια ανάγκη του πνεύματος του ανθρώπου να έρθει σε επαφή με τόπους, πρόσωπα, παραστάσεις και εικόνες, τα οποία κουβαλούν ένα ειδικό βάρος, περιέχουν θαυμαστούς συμβολισμούς και δίνουν αφορμές για έναν μοναδικό διάλογο με το παρελθόν, που συμπλέκεται εκπληκτικά με το παρόν, μεταφέροντας το άρωμα του πνεύματος και του πολιτισμού, που ενυπάρχουν και διασώζονται μέσα στο Ορθόδοξο εκκλησιαστικό βίωμα και γεγονός.
Σ’ αυτήν ακριβώς τη λογική κινείται η πρωτοβουλία που ανέλαβε η Τοπική μας Εκκλησία, από το έτος 2004, να συστήσει Τομέα Εκκλησιαστικής Περιήγησης. Κρίναμε ότι μπορούμε να συμβάλλουμε στην εσωτερική και διεθνή προβολή του τόπου μας, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, και έκτοτε προσπαθούμε ν’ ανταποκριθούμε σ’ αυτή την πρόκληση, έστω και σε ένα περιβάλλον γενικότερης ύφεσης και εσωστρέφειας. Πιστεύουμε ότι οι φυσικές ομορφιές του Πηλίου, αλλά και της ευρύτερης περιοχής μας, σε συνδυασμό με τις πάμπολλες πηγές πνευματικού ανεφοδιασμού (Ιερές Μονές και Ιερά Προσκυνήματα), αποτελούν την καλύτερη ευκαιρία αναγέννησης και αναβάπτισης του κουρασμένου ανθρώπου της εποχής μας. Έχοντας, λοιπόν, συναίσθηση της ποιμαντικής μας ευθύνης έναντι των πνευματικών αναγκών των ανθρώπων, ντόπιων και επισκεπτών, προτείνουμε στους προσκυνητές τον συνδυασμό της επίσκεψης των Ιερών Τόπων και Προσκυνημάτων, την κοινωνία με τους Τοπικούς μας Αγίους και την γνωριμία και επικοινωνία με τις ενορίες και τα Μοναστήρια της περιοχής μας.
Στο πλαίσιο αυτό θα απαριθμήσουμε τί έχει να επιδείξει και να προσφέρει η επιλογή του θρησκευτικού τουρισμού στην περιοχή μας, που μπορεί να επισκεφθεί και να θαυμάσει κανείς:
• Αρχαία Πρωτοχριστιανικά ευρήματα, Παλαιοχριστιανικές Βασιλικές του 5ου αι. στη Νέα Αγχίαλο.
• Ιστορικές Εκκλησίες, με παραδοσιακή αρχιτεκτονική, περίφημα ξυλόγλυπτα τέμπλα και αγιογραφίες απαράμιλλης τέχνης.
• 17 Μοναστήρια, με πλούσια πνευματική δράση, αλλά και πρωτότυπη ενασχόληση, όπως η βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία.
• Ιερά Λείψανα Αγίων που έζησαν και έδρασαν στην περιοχή, όσο και το τιμαλφέστατο κειμήλιο της Τοπικής μας Εκκλησίας, το τεμάχιο της Τιμίας Ζώνης της Υπεραγίας Θεοτόκου.
• Συνδυασμό των ανωτέρω με φυσικό περιβάλλον, εξαιρετικού κάλλους.
Θα σταθώ λίγο περισσότερο εδώ αναφερόμενος ειδικά στο Πήλιον Όρος, που ο κόσμος γνωρίζει ως το «Βουνό των Κενταύρων», η Εκκλησία μας, όμως, αναγνωρίζει ως το «Όρος των Μονών και των Κελίων», που δικαίως ονομάστηκε δεύτερο Άγιον Όρος. Αν ανατρέξουμε στην ιστορία, θα δούμε πως πολλοί μοναχοί από το Άγιον Όρος είχαν έρθει στο Πήλιο, όπου έκτισαν μικρότερα ή μεγαλύτερα Μοναστήρια. Πολλά από αυτά διατηρούνται και σήμερα, ενώ πολλοί από τους μοναχούς αυτούς αγίασαν. Ανάμεσά τους οι Όσιοι Γεράσιμος ο Νέος, Συμεών ο Μονοχίτων και Ανυπόδητος, Λαυρέντιος, αλλά και Νεομάρτυρες που μαρτύρησαν στα χρόνια της τουρκοκρατίας, όπως οι Άγιοι Τριαντάφυλλος από τη Ζαγορά, Σταμάτιος, Απόστολος ο Νέος και Γεδεών.
Στους αγιασμένους αυτούς τόπους θα έχουμε την ευκαιρία να συνοδεύσουμε τους εκλεκτούς προσκεκλημένους μας, τις επόμενες μέρες, προκειμένου να δουν, να γνωρίσουν και να εκτιμήσουν τον πλούτο και την ποιότητα των ευκαιριών θρησκευτικού τουρισμού που προσφέρει η περιοχή μας. Θεωρούμε ως κορυφαία στιγμή αυτής της προσκυνηματικής μας περιοδείας την συμμετοχή όλων μας στην πανθεσσαλική πανήγυρη της Ιεράς Μονής Παναγίας Κάτω Ξενιάς του Αλμυρού, με την ευκαιρία της Αποδόσεως της εορτής της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου. Εκεί, κάτω από τον ίσκιο των αιωνόβιων δένδρων, μέσα στην ομορφιά της δημιουργίας, θα γίνουμε μέτοχοι του πόθου και της αγάπης του λαού του Θεού για την κοινή μας Μητέρα, την Υπεραγία Θεοτόκο. Θα στείλουμε, παράλληλα, και ένα μήνυμα διορθόδοξης συνύπαρξης και συνεργασίας, ειρήνης και εν Χριστώ κοινωνίας και ενότητας, σε μια εποχή έντονης πνευματικής παρακμής, που οδηγεί στην έξαρση του επάρατου φαινομένου του θρησκευτικού φανατισμού.
Κλείνοντας, θέλω από καρδιάς να ευχαριστήσω τον Δήμαρχο Βόλου κ. Πάνο Σκοτινιώτη για την ενεργή συμμετοχή του στην προσπάθεια ανάδειξης του θρησκευτικού τουρισμού, που μπορεί να επιφέρει πολλαπλά οφέλη για τον τόπο μας, καθώς και τους παράγοντες του τουρισμού, που μας πλαισιώνουν και σίγουρα θα συνεισφέρουν πολλά, από τις εμπειρίες τους, για την καλύτερη δυνατή οργάνωση και επιτυχία αυτού του εγχειρήματος.